All Categories
Featured
Table of Contents
Zijn boek ben ik aan het verslinden. Het verscheen in 1995, een jaar na de dood van de historicus die wereldberoemd werd met een eerder werk: The Culture of Narcissim. onyx. Het klinkt absurd maar alle maatschappelijke, politieke en psychologische problemen waarmee de Westerse beschaving kampt, komen in Lasch’s boek aan de orde
Lasch maakt zich onder meer zorgen over het voortbestaan van de democratie - jaspis. Daartoe citeert hij Oldenburg. Want die introduceert het begrip ‘de derde plek’ – de plek tussen de rat race van werk aan de ene kant en de baarmoeder van de familie aan de andere kant. Tijdens de gesprekken in het buurtcafé, het kleine restaurantje, de koffiekamer van de kerk, het buurthuis, het snuisterijenwinkeltje, de buurtwinkels en wat er zoal nog meer is, leren mensen fatsoen
Op ‘de derde plek’ telt niet uit welke klasse je komt, hoeveel geld je op de bankrekening hebt staan, hoe arm je bent, of je hoog- of laaggeschoold bent - Mineralen in dagelijkse voeding. Daar wordt waarde gehecht aan wat voor mens je bent – aardig, behulpzaam, geïnteresseerd, grappig, bescheiden, en je leert er dat je beter niet pompeus, gierig, een hork, of agressief kunt zijn
Met de Hoge Feestdagen, en zeker Jom Kippoer, ligt gewoonlijk enorm de nadruk op inkeer en terugkeer tot God. Maar ik zou dit jaar willen pleiten voor het dorpskroeg- en dorpsplein-karakter van sjoel. Rode healer. Het is niet toevallig dat traditioneel gezien iedereen tenminste met Rosj Hasjana en Jom Kippoer in sjoel komt
Dan en daar weet je je genesteld in een web van lotgenoten. Dan en daar ga je met elkaar door hetzelfde proces – van vasten en het vasten doorstaan, van opgetild worden en van het uitzitten, van in jezelf zoeken naar de belangrijkste zaken in jouw leven en van moeten toegeven dat je eigenlijk geen idee hebt waar jouw leven over gaat, van het uitzitten tot het moment dat je met zijn allen blij bent dat ‘het dit jaar weer is volbracht’.
Zij moesten thuis werken en doen dat vaak nog steeds. De ‘derde plek’ kon er bijna niet zijn: alles gesloten, iedereen thuis, of als wel open dan met een mondkapje dat herkenning bemoeilijkte - Aventurijn en geluk in het dagelijks leven. Nu de pandemie voorbij is volgens de officiële instanties, kan weer optimaal gebruik worden gemaakt van de sociale functie van ‘de derde plek’
In sjoel kun je spreken op voet van gelijkheid met bekenden en onbekenden, in sjoel kun je jezelf zijn en hoef je je niet te bewijzen, in sjoel wordt je gewaardeerd voor wie je bent en tellen jouw prestaties even iets minder mee dan normaal. Epidoot. Die ‘derde plek’ is er ook tijdens Soekot, Loofhuttenfeest, en tijdens Simchat Tora, Vreugde der Wet
Het zijn allemaal gelegenheden om je uit te nodigen in gesprek te gaan – met maatjes en met vreemden, eten en te nasjen – met maatjes en met vreemden, te dansen en te zingen – met maatjes en met vreemden. Die sociale contacten zijn broodnodig. Juist in een maatschappij die polariseert en waarvan het democratisch gehalte onder druk staat.
Sjana tova, een goed, gezond en gelukkig jaar gewenst, oemetoeka, dat ‘zoet’ mag zijn. En moge het vasten (als je vast; vast niet! als je niet gezond bent), je goed af gaan. Fossielen als symbolen van oneindigheid. Rabbijn Tamarah Benima@ 29 september 2022 Op Rosj Hasjana wordt het oordeel geveld over ons leven. Een oordeel over leven en dood
Wat is daar nou feestelijk aan? Diensten die tenminste drie uur duren (Rosj Hasjana Sjachariet en Moesaf en op Jom Kippoer de hele dag) - De werking van zwarte toermalijn. Wat is daar nou feestelijk aan? Tien dagen lang (en eigenlijk nog veel langer) jezelf de maat nemen: minutieus nagaan wat je fout hebt gedaan, waarin je nalatig bent geweest, wanneer en waar je jouw kont tegen Gods krib hebt gegooid
Naar alles wat je doet en denkt, voelt en zegt (Golden Healer). Honderd procent aandacht, waardoor jij zelf ook gedwongen wordt – of positief geformuleerd: de ruimte en vrijheid krijgt – om naar jouw ‘hele zijn’ te kijken. Wanneer ben je in zo’n situatie in het gewone, dagelijkse leven dat jij die totale aandacht krijgt? En dat je daarvoor eigenlijk niet meer hoeft te doen dan in sjoel te zijn, temidden van anderen, te luisteren naar de gebeden en gezangen en… te ademen
De Hoge Feestdagen zijn met al hun verschrikkelijk moeilijke kanten een Sjabbat-in-het-kwadraat. Je brengt jezelf mee, staat voor de Eeuwige, je gebruikt al jouw verbeeldingsvermogen om dat beeld (dat je voor de Eeuwige staat) concreet en helder te maken, en je hoopt er het beste van (Auraliet). Als je al een verlangen hebt om ondergedompeld te worden in de goddelijke aanwezigheid zijn Rosj Hasjana en Jom Kippoer jouw kans
En dat is tegelijkertijd ook het moeilijkste. Fossielen en oude oceanen. Ik wens jullie een Sjana tova oemetoeka – Een mooi en zoet jaar! @ Rabbijn Tamarah Benima, september 2022 In Zeist koop ik stof voor tachrichien, de kleding waarin gestorvenen worden begraven. Onder leiding van Diny Hijink, de echtgenote van José de Kwaadsteniet, gaan een paar mensen ze naaien
Ik heb geen idee hoeveel stof er nodig is voor een set. De symboliek van edelstenen. Dat weet de stofverkoper wel, denk ik, en dat klopt. In Zeist koop ik stof voor tachrichien, de kleding waarin gestorvenen worden begraven. Onder leiding van Diny Hijink, de echtgenote van José de Kwaadsteniet, gaan een paar mensen ze naaien
Ik heb geen idee hoeveel stof er nodig is voor een set. Dat weet de stofverkoper wel, denk ik, en dat klopt. In de winkel laat ik hem de patronen zien. De stofverkoper schat ik ergens in de zestig. Hij kijkt naar de dunne papieren, uitgespreid op de grond, waarop de contouren van de tachrichien zijn uitgetekend en zegt: „Oh, voor de joodse gemeenschap.” Nergens op de patronen staat aangeduid dat het om ‘joodse’ kledij gaat.
„Ja.” De stoffenhandelaar blijkt de zoon van een zeer bekende Joodse verzetsstrijder, die ik heb gekend, ooit, toen ik pas bij het NIW begon te werken. „Gemengd gehuwd?” „Ja.” „Doet u er nog iets aan?” „Nee, maar ik laat altijd duidelijk zien dat ik Jood ben, ik verberg het niet - Kristallen en creativiteit.” „Doen uw kinderen er iets aan?” „Nee.” Ook in deze familie hebben de ervaringen in de oorlog het enthousiasme voor een Joods leven ondermijnd
Ik koop stof en band en op de valreep ook nog een tweedehands naaimachine. Mijn oude naaimachine waar ik 45 jaar geleden een paar duizend uur achter heb doorgebracht, is in de loop der tijd weggeraakt. Naar de kringloop? Weggegeven? Geen idee. Nadat we de spullen naar mijn auto hebben gebracht, neemt de stoffenhandelaar afscheid met de beste groet van een handelaar ooit: „Tot morgen.” Ik maak een smak recht voor het Anne Frankhuis (wat doe ik daar ook op een Sjabbesmiddag… (Golden Healer).?) en kan na 1,5 uur geen stap meer zetten
De familie wiens zoons die ochtend hun bar mitswa hebben gedaan, hebben me uitgenodigd om ’s avonds mee te gaan met een boottocht door de grachten. Een paaltje waaraan boten worden vastgelegd, heeft mij uitgeschakeld. Kristallen en meditatiemuziek. Als we terug zijn bij de op- en uitstapplaats, kan ik zelfs nauwelijks schuifelen. Ik kom ook niet vooruit met twee stokken, zo blijkt nadat ik later op de avond twee stokken heb gekregen
„Was u met familie?” vraagt de taxichauffeur. „Met de familie van wie twee zoons vandaag hun bar mitswa hebben gedaan. Weet u wat een ‘bar mitswa’ is?” „Ik heb mijn bar mitswa gedaan in de Snoge (De kracht van moldaviet).” Het zal toch niet waar zijn, maar het is wel waar - Rhodoniet. De Joodse taxichauffeur doet nog wel iets aan joods leven: de vrijdagavond, de joodse feestdagen
Latest Posts
Kristallen En Bescherming In Huis
De Werking Van Chrysocolla
Edelstenen En Edele Metalen